Services

SERVICES

Audio Mastering


Muziek wat je maakt om uit te geven, kent verschillende fasen. Als je als band een nummer hebt, dan ga je eerst naar een opname studio om dit zo goed mogelijk te laten opnemen. Alleen het resultaat van die opname kan je nog niet uitbrengen. Doordat er meerdere microfoons gebruikt zullen worden, moet er allereerst een goede balans gemaakt worden tussen de verschillende sporen. Dit gebeurd is de Mix fase.


Tijdens het mixen van het nummer worden ook nog eventuele effecten toegevoegd om er een mooi geheel van te maken en om zoveel mogelijk potentieel uit het nummer te halen. De Mix Engineer heeft het nummer uiteindelijk al veel te vaak gehoord nadat deze ermee klaar is en kan uiteindelijk niet echt objectief meer horen of er nog mixfouten in zitten. Daarnaast heeft het nummer zich waarschijnlijk goed vertaald in de studio van de Mix Engineer, maar ook die is niet altijd optimaal. Hierdoor kan er snel te veel hoog of juist te veel lage frequenties in de mix zitten.


Bij een elektronische muziekproductie is de Producer vaak ook gelijk de Mix Engineer. De kans op mixfouten doordat je ze zelf door gewenning niet meer hoort, nog groter. Ook is de akoestiek en de afluistering vaak niet geheel optimaal waardoor overcompensatie in frequenties er gemakkelijk insluipen.


Dus is er na de mix nog een laatste fase in het uitbrengen van muziek: De Mastering fase. De Mastering Engineer krijgt het gemixte nummer en heeft dit nog niet eerder gehoord in tegenstelling tot de band, de Producer en de Mix Engineer. Een nummer kan je maar 1x voor het eerst horen en die eerste indruk is heel bepalend om te kunnen waarnemen wat je precies raakt in het nummer, maar ook wat er nog bijgeschaafd moet worden aan de mix. De Mastering is dus onder andere een laatste checkfase waarin eventuele mixfouten nog worden gecorrigeerd, maar ook waarin de mix bijgeschaafd wordt zodat deze op alle geluidsdragers en systemen goed klinkt. Hiermee wordt dus ook nog een correctie gedaan op de afluistering van de Mix Engineer en de akoestiek van die studio.


Een tweede technische taak van de Mastering Engineer is het nummer op het juiste afluister volume te brengen. Een luisteraar wil niet steeds aan zijn volumeknop zitten om harde en zachte passages te compenseren of het verschil in volume tussen twee nummers. Hiervoor zijn standaarden afgesproken om te zorgen dat alle nummers ongeveer dezelfde “Loudness” (LUFS) hebben. Na de “Loudnesswar” waarin men trachtte om muziek alleen maar harder te laten klinken, hebben de grote platformen zoals Youtube, Spotify en iTunes beperkingen opgelegd aan de loudness. Hoe lager het aantal LUFS des te kleiner de dynamiek en hoe kleiner de dynamiek des te slechter muziek weer gaat klinken. Is een nummer te hard gemasterd, dan gaan deze platformen er met een botte bijl tegenaan en wordt je nummer zachter gemaakt. Het resultaat is een nog slechter klinkend nummer. Dus kiest Weekend Start Productions er ook voor om zich aan die LUFS standaarden te houden. Het resultaat zal een nummer zijn met een aangename ademende dynamiek, maar die toch net zo hard klinkt als alle andere muziek.


Bij Weekend Start Productions kan je terecht voor het masteren van losse nummers of voor het masteren van een heel album. Ook voor het masteren van een video of podcast kan je hier terecht. Er wordt standaard opgeleverd in MP3 en WAV, maar er kan ook een DDP file worden gemaakt zodat je album rechtstreeks naar een CD perserij kan worden aangeleverd.


5 Facebook review van Charlie (aka The AfterDark):

Naar aanleiding van een ontmoeting in mijn studio heb ik Mark Blom gevraagt mijn aankomende tracks te masteren en zoals ik Mark ken vanuit zijn hart roept maar natuurlijk.

Kijk dat is mark. Altijd klaar voor een nieuwe uitdaging. Music is zijn leven, music is Mark, Mark is muziek.

Ik weet niet beter dat Mark altijd bezig is met music, luisteren, mastering, produceren, draaien en bij leren, dat is altijd doorslaggevend en dat is terug te horen in de masters van de tracks die hij mij terugstuurd. Wat gaaf zeg.!!


Top mastering. Clarity in sound, brightness and clear tracks is wat Mark Blom leverd.


Nogmaals bedankt Mark, dit zijn masters!!


Audio Editing


Een audioboek of een podcast behoord schoon te klinken. We moeten allemaal ademhalen, ook de lezer, maar je wilt geen gehijg in je oren als je lekker naar een boek aan het luisteren bent. Dus wordt na de ruwe opname de audio helemaal schoon ge-edit en ontdaan van alle storende geluiden die kunnen afleiden of die per ongeluk in de audio zijn geslopen. Dat kan een omgevingsgeluid zijn tijdens de opname of een geluid gecreëerd door de opname apparatuur. Gedeelten tussen de woorden en zinnen worden dan met een schone stilte opgevuld.


Voor een natuurlijke stilte wordt dan vaak gebruik gemaakt van een zogenaamde “Roomtone”. Dit is de stilte van de opnameruimte wanneer er verder geen geluid te horen is. Een zachte ruist van de studio en de apparatuur zoals de microfoon die ook zelf een ruis geeft aan de opname. Deze ruis zit ook achter de opgenomen stem en daardoor klinkt een Roomtone veel natuurlijker dan een digitale stilte.


Wilt u een audioboek schoon laten editen of een podcast schoon laten editen, neem dan contact op voor een vrijblijvend advies over de mogelijkheden.


Sound Design


Sound Design is de creatie van geluid. Uiteraard speelt dit een grote rol bij het creëren van je unieke sound bij het maken van muziek, maar een andere belangrijke toepassing is in de Post Productie van een film of video game.

 

Het gaat dan verder dan alleen een vet geluid, want het moet dan kloppen bij wat de kijker ziet, maar ook wat de kijker ervaart of soms juist denkt te ervaren. Met een goede Post Productie kan het platte beeld wat maar 1 zintuig raakt, ineens veel meer diepgang en complexietijd krijgen. Sound Design is hierbij dus essentieel. Het gaat ook verder dan het opnemen van geluiden die klinken als wat je ziet (foley) Veel geluiden bevinden zich namelijk ook in het synthetisch spectrum en zullen dus deels of volledig digitaal gecreëerd moeten worden.


Bij Weekend Start Productions wordt graag meegedacht bij alle Post Productie vragen op het gebied van Sound Design.


5꙳ Facebook review van Ryan (One Army Film):

“Het was een fijne samenwerking met Mark van Weekendstart. Hij heeft me goed geholpen met de sound effects voor mijn horror concept trailer. Professioneel, ervaren, vriendelijk. Echt een aanrader!”


SiteLock

Mixing, Mastering, Sound Design

Copyright @ All Rights Reserved